zaterdag 5 maart 2011

Appelscha...

...is de bom! What were we thinking in Beetsterzwaag?
Flammert thuis opgehaald, de fietsen op de Spinder Falcon fietsendrager (wat een fijn ding ook trouwens!) en naar Appelcha, parkeren bij het bezoekerscentrum Drents Friese wold, fietsen eraf, Endomondo EN gps aan. En rustig de borden volgen die de route naar de vaste route aangeven. Voor de mensen die het niet weten, MTB routes worden aangegeven met het internationale MTB route symbool welke je hier op het plaatje ziet. De verbindingsroute naar de vaste route is (eigenlijk altijd) zwart gekleurd, de pijlen van de vaste route is in dit geval blauw. Dus volgen we de zwarte pijlen totdat we de blauwe tegen komen. Althans we waren opzoek naar groene, omdat ik dacht dat ik op internet gelezen had dat de vaste route van Appelscha met groene pijlen was uitgezet, dit bleek dus niet zo te zijn, het waren blauwe (achteraf stond dat ook zo op internet). De route was snel gevonden en we moesten linksaf, dit hebben we dan ook maar gedaan. Meteen een klimmetje wat ik niet op kon komen! Jeeee dat begon goed zeg, en nog 1 waar ik af moest stappen en nog 1. Flammert peddelde wel rustig omhoog. Goed mijn schakel techniek moet wat bijgeschaafd worden, maar dat wist ik wel en het is niet het enige waar aan gewerkt moet worden! Maar goed, klimmetjes betekenen ook afdalingen, gevolgd door single tracks met leuke bochten, wat is dit leuk, veel leuker dan Beetsterzwaag zeg! Jammer dat Babber er nog niet bij is, maar goed door de operatie aan zijn hand is het wel logisch, het is nog te koud voor z'n hand en dat zal misschien ook wel altijd zo blijven.
Ergens halverwege komen we weer zwarte pijlen tegen en ook groene, dus toch groen? Nee hoor, hier begint de verbindingsroute naar de vaste route van Diever, deze zijn namelijk gecombineerd te rijden. Diever blijkt dus groen te zijn en Appelscha blauw, verkeerd gelezen.
Mijn conditie sucks big time en we moeten dan ook regelmatig stoppen om even bij te komen en wat te drinken. Sommige single tracks zijn klote trouwens, ze zijn namelijk erg hobbelig en dat zuigt ontzettend veel energie uit mijn lichaam. Misschien fiets ik niet goed op die stukken, maar ik zie ook nog even niet hoe ik dat moet aanpassen. Er volgen klimmetjes die wel goed gaan, met daartussen heerlijke afdelingen waardoor je zoveel snelheid krijgt dat je bij het volgende klimmetje maar 2 of 3 keer hoeft te trappen om boven te komen.
We praten onderweg even met een paar kerels uit Drachten, die de route voor de 2e keer doen. Bij het stilstaan merk je pas echt hoe koud he nog is, snel weer door.
Er volgt een minder fijn stuk met allemaal hobbels, dit is echt niet fijn en even heb ik toch zoiets van, wat doen we hier. Dan de hei op, met de koude NO wind vol op de kop. Ik ben kapot en we zijn er nog niet.
Het laatste stuk is weer in het bos, heuvel op, heuvel af, er komt toch weer een glimlach op mijn kop....jawel, dit is echt beter! En plotseling zijn we rond....en is het voorbij. Snel de auto in want het is koud!
Oh en nu heeft mijn telefoon wel goed z'n werk gedaan, mijn workout is opgeslagen. We rijden naar huis, maar weten dat we hier veel vaker gaan komen! Appelscha rules!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten