donderdag 2 juni 2011

Lochem...

...met m'n schoonvader! Jawel, op deze mooie hemelvaartse dag, ben ik wezen mountainbiken met m'n schoonvader, in de volksmond ook wel Bert Schotanus of badmeester genoemd. Bert is een redelijk fanatiek racefietser (de term wielrenners wil ik toch laten aan de mensen die het nog fanatieker doen en er eventueel hun geld mee verdienen) en ik wilde hem wel eens kennis laten maken met het mountainbiken. Waarom dan helemaal in Lochem? Nou m'n schoonouders hadden een weekje vakantie in Winterswijk en dus wilden we daar in de buurt fietsen. Nou heeft Winterswijk ook wel een MTB route, maar die is 47km en deze bestaat alleen maar uit semi-verhard had ik begrepen, dus ja daar is niet zoveel aan. Dus even 45 minuten rijden naar Lochem, dat zou vast wel een mooie route zijn want die gaat 75 procent door het bos!
Nou, dat viel dus even zwaar tegen. Ja echt en ik baal er nog van. We begonnen aan de Scheggertdijk bij een restaurantje. Mooi veel parkeerplek, maar het was even zoeken naar het begin van de route. Dat dat niet helemaal goed ging lag aan ons zelf, ik zat namelijk te kijken op een hoogte tot een halve meter boven de grond. Je verwacht geen aanwijzing op 2,5 m hoogte. Maar goed dat was wel goed aangegeven. Daarna was het even wennen want de bordjes zien er iets anders uit als in Appelscha en Diever, maar het gaat wel. De route begint van daaruit met een redelijk lang stuk op de dijk langs het Twentekanaal een leuk stukje om even warm te draaien, wat ik graag heb. Daarna over een brug het kanaal over en een redelijk lang stuk verhard om bij het bos te komen, geen probleem dat was ingecalculeerd. Gevolgd door een vlak stuk single trek het bos in. Nou dat begint goed, niks mis mee, schitterend weer en al even een leuk stukje single track. Helemaal niet technisch ofzo en helemaal vlak, maar voor de km's wel even goed en lekker. Om vervolgens op een soort van semi-verhard fietspad in het bos uit te komen. En deze te volgen. Nou dat kan, is ook niet zo erg, alleen af en toe even gewone fietsers ontwijken enzo.
Je zou dat stuk ook gewoon op de racefiets kunnen doen, wel wat meer kans op lekke banden en wat glad misschien, maar je velgen merken het verschil tussen asfalt en deze ondergrond niet hoor.
Wederom niet heel erg, maar het begon bij mij al wel te irriteren, we waren tenslotte aan het MTB'en. Links en rechts zie je heel af en toe een paadje waarvan je denkt, hey daarin zou het wel eens leuk kunnen worden, om vervolgens te zien dat je het fietspad moet blijven volgen. Langzaam begon het mij te dagen, we waren hier gewoon aan het doen, wat we bij de route van Winterswijk ook zouden hebben gehad, gewoon met de MTB over 'Bos snelwegen' zoals mijn broer en ik dat noemen. Ja er zat een stukje van krap een kilometer bij dat het er zowaar wat op begon te lijken, maar meer was het niet. We hebben uiteindelijk wel lekker gefietst hoor, maar het viel me zwaar tegen wat de route betreft, zulke grote en mooie bossen in de omgeving en dan een route van niks. Natuurlijk kan het zo zijn dat de eigenaren van het bos dat niet willen, maar noem het dan ook geen MTB route. De route.
Nee volgende keer neem ik m'n schoonvader mee naar Appelscha, daar even een MTB huren en dan krijgt ie een beter beeld van het MTB'en, in Nederland dan wel te verstaan he. Datum staat al vast trouwens, 23 juli en 13 augustus even wat mensen van de Badminton vereniging kennis laten maken met het MTB'en! Maar Lochem, dat hoeft niet weer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten